Uit de vrije hand

Misschien heb je de opdracht ‘een lekker begin‘ gedaan en kwam je erachter dat je het eigenlijk heel fijn vindt om je eigen pad te kiezen, en zonder patroon aan de slag te gaan. Dat geeft je heel veel vrijheid. Maar: daar zitten ook nadelen aan. Even op een rijtje wat handig is om in gedachten te houden als je zonder patroon aan de slag gaat.

Sjablonen en symmetrie

Dat je uit de vrije hand aan de slag gaat, betekent niet dat je zonder sjablonen werkt, of alleen asymmetrisch gaat werken. Misschien kom je er wel achter dat je uit jezelf eigenlijk heel symmetrisch gaat werken. Of het fijn vindt om een bepaalde vorm als startpunt te nemen, en van daaruit verder werkt.
Bedenk vooraf of je (a)symmetrisch aan de slag gaat. Dat scheelt je een hoop uitgummen halverwege je werk.

Bij bordje ‘Benty’ is de vorm van het bordje het uitgangspunt geweest, en heb ik asymmetrisch en zonder sjablonen gewerkt . Dat ging niet zonder slag of stoot. Er zijn wel tien verschillende versies gemaakt voor ik tevreden was…maar leerzaam is het!

Bij de les ‘Voorwerp als uitgangspunt’ vind je meer informatie en tips voor het werken vanuit je voorwerp.

Natuurlijk of decoratief

Dat je uit de vrije hand aan de slag gaat, wil niet zeggen dat het geen voorstelling kan zijn van iets. De natuur is heerlijk grillig, gaat ook zijn eigen gang. Dus wat let je om een bloem of plant, fruit of een dier na te bootsen?

De appeltjes van oranje…ze vallen zo in het schaaltje.

Het kan ook heerlijk zijn om puur decoratief aan de slag te gaan. Als je symmetrie aanhoudt, kun je overal hetzelfde uitvoeren (bijvoorbeeld één grote stip met twee kleine stippen ernaast), en dit afwisselen in verschillende kleuren. Of als je juist asymmetrisch werkt, kun je hetzelfde ‘thema’ in kleuren anders uitwerken.

Een aantal voorbeeld van stipwerk uit de vrije hand. Soms met gebruik van een sjabloon, en soms helemaal niet.

Voorgrond en achtergrond

Je kunt heel natuurlijk te werk gaan: een tak vol bloesem is een heerlijk stipwerk waarbij je heel veel vrijheid hebt. Want jij beslist hoe groot de tak wordt, hoeveel bloemen eraan komen…Wat wel belangrijk is: de afbeelding van de tak staat op de voorgrond. De achtergrond is met dezelfde of kleinere stippen gezet. Mijn ervaring is:

  • op de achtergrond kun je het beste kleinere, of maximaal even grote stippen zetten als de vorm op de voorgrond
  • de achtergrond in een lichtere/zachtere kleur dan de voorgrond
  • afwisselen met stipmaten op de achtergrond geeft rust
    • je kunt eventueel (als je de kleur weer net niet goed vindt passen) deze nuanceren met een andere tint in een kleinere stipmaat

Opdracht

  • bedenk een thema voor je stipwerk
    • bijvoorbeeld een kleur, of bepaalde vorm
  • beslis of je een kleurenpalet van tevoren maakt
    • het kan ook heel leuk zijn om dit gaandeweg te doen
  • en ga aan de slag met je thema (een half uur is een goede indicatie)

Evalueer voor jezelf:

  • Is dit een thema waar je door geïnspireerd raakt? en waarom wel/niet?
  • Wat zou je een volgende keer anders doen?
  • Past uit de vrije hand werken bij jou persoonlijk?